Vanliga frågor & svar - Info
Vanliga frågor & svar
Är det värt att reparera?
Statistiken säger att dom flesta skulle godta en reparation om kostnaden understiger ~30% av värdet på produkten.
Sedan finns det givetvis undantagsfall och i slutändan är det alltid helt upp till kunden vad som känns värt eller inte, särskilt när det inte alltid finns något likvärdigt att köpa för samma pengar.
Så ett snabbt exempel: om enheten är värd 5000:- skulle de flesta känna att en reparation är ok upp till en kostnad på ca 1500:-.
Varför kan jag inte ringa till er?
Jag driver företaget helt själv i dagsläget, vilket innebär att jag har många uppgifter att hantera samtidigt, nästan dygnet runt.
Detta gäller särskilt under högsäsongen, som vanligtvis sträcker sig från mars till oktober.
För att få arbetet att fungera smidigt och effektivt har jag valt att hantera alla förfrågningar, bokningar och kundkontakt via e-post, sms, DM, Chatt eller i vissa fall röstmeddelanden. Detta sätt att arbeta hjälper mig att:
• Ha ordning och reda, så att inga detaljer missas eller blandas ihop.
• Alltid kunna erbjuda fullt fokus utan avbrott på varje enskild kund, uppdrag och arbete utan kompromisser.
• Minimera risken för missförstånd kring avtalat arbete, reservdelar, arbetsorder eller annat.
• Ha möjlighet att gå tillbaka och se all information i lugn och ro, när det behövs och tiden finns.
• Ta emot bilder och annat underlag direkt i förfrågan och inkludera info kunden ger mig vid kontakt direkt i arbetsordern.
Skulle jag ta emot samtal löpande under dagen är risken att jag blir avbruten mitt i ett pågående arbete och inte hinna med det som behöver göras under avtalad tid. Eller för dig som ringer, inte ha möjlighet att anteckna eller minnas allt som sägs över telefon.
Därför är min arbetsprocess anpassad så här för att kunna ge er, både nya och återkommande kunder, den service jag vill erbjuda och ni förväntar er. Jag hoppas på din förståelse och ser fram emot att hjälpa dig på bästa sätt via de kontaktvägar jag erbjuder!
Lämning & Hämtning
Vad du behöver ha med dig
Betalning
Betalning sker vanligtvis med faktura över e-post, eller på papper om så önskas. På fakturan finns en QR-kod för enkel betalning via Swish.
Vi ser givetvis helst att du betalar fakturan så snart det är möjligt, Men med Faktura får du som privat-kund en kostnadsfri kredit på 14 dagar, och upp till 30 dagar för företag.
Försäkringar
Det är din försäkring som täcker ditt fordon även när det står hos oss, precis som om du tex parkerar på en vanlig allmän parkering utanför mat-butiken.
Därför är det mycket viktigt och helt ditt ansvar att särskilt fordon inte är avställt och har en aktiv försäkring som gäller även om du har ditt fordon inlämnad hos oss under en tid.
Förvaring
Även om det är din försäkring som gäller för dina ägodelar så känner vi fortfarande att objekt som står förvarade hos oss hamnar lite under vårat ansvar. och av uppenbara skäl har vi inte plats eller resurser till att förvara fordon och objekt på ett säkert sätt längre tid än vad som är nödvändigt. och ser därför helst att du hämtar dina ägodelar så fort du har möjlighet efter att vi har meddelat dig att ett arbete är färdigt eller av andra skäl är redo att hämtas upp!
Vi förstår givetvis att det kan dyka upp saker som förhindrar och försvårar en upphämtning men vi uppskattar verkligen om du har möjlighet att se det ur vår synvinkel då dagar lätt blir till veckor och veckor snabbt blir till månader.
Personbilar:
Vad ingår i "5% förbrukningsmaterial"?
Exempel på material som ingår i förbrukningsmaterial: kemikalier, lim, tätningsmedel, smörjmedel och sprayer som ofta används i små volymer men har ett dyrt inköpsvärde som hel förpackning.
Andra exempel på förbrukningsmaterial: wagos, kortare bitar kabel, krympslang, lödtenn, buntband, tape, enstaka o-ringar, verktygsslitage mm som inte är lönt att debitera löst var för sig på varje faktura.
Exempel på vad som inte ingår i förbrukningsmaterial: reservdelar, spolarvätska, kylarvätska, motorolja, växellådsolja etc som köps specifikt och utvalt till just din bil, Specifik hårdvara som bult/skruv/mutter där vi oftast använder oss av rostfritt som är klart mycket dyrare men värt varje krona.
Vad är "miljöavgift"?
Miljöavgiften är en avgift vi tar ut per liter för hantering av oljor och kemikalier, då det kostar oss både arbetsmässigt och återvinningsmässigt att kassera detta på ett miljövänligt och korrekt sätt.
Gör vi en service på din bil och byter ut 7 liter motorolja och 1 liter bromsvätska så har vi nu totalt 8 liter av din gamla motorolja & bromsvätska som räknas som miljöfarligt avfall under vårat ansvar som vi vill kunna hantera på ett hållbart sätt.
Därför har vi valt att debitera 15:-/liter för hantering av miljöfarliga vätskor. Men övrigt avfall som: metall, kartonger, plast och vanligt brännbart avfall som hanteras i samband med arbetet ingår i timdebiteringen.
Vad menas med ett "Test av bil"?
Bil-tester måste nog vara ett av de arbeten jag gjort mest även på tidigare arbetsplatser. På Porsche var det oftast för förlängd /beg-garanti som då kallades "Porsche Approved" och hos Kaiser Classic var det mycket för försäljningsuppdrag/värdering men även för den entusiastiska kundens räkning.
Test av bil innebär: en fullständig genomgång av hela bilen där vi helt enkelt letar (med lupp) efter fel och brister. Både yttre/inre skick, funktioner, felkoder och slitage mm. för att få en detaljerad bild av bilens helhets-skick. Perfekt för dig som ska Köpa/Sälja eller precis har köpt en ny-begagnad bil och vill veta vilka eventuella fel och brister som finns sedan tidigare och om slitaget känns normalt och kan förväntas sett till bilens ålder & miltal.
Vi följer våra egna test-protokoll från punkt till punkt, vid varje test utan undantag (no mercy) noga framtagna och sammansatta för att alla tester och bilar ska ha samma förutsättningar. (testprotokollet är baserat på protokollet för en stor service men är sedan vidareutvecklat för att vara ytterligare ett par steg mer omfattande & i detalj)
När testet är gjort och bilen provkörts en sista gång kategoriserar eventuella anmärkningar och noteringar efter kategorier som Yttre kondition / Inredning / Tekniskt motor & drivlina mm. och dokumenterar alla värden, mått och felkoder etc som du får med dig hem och kan tillägga i bilens historik. (eller hålla mot den där j*vla bilhandlaren😏)
Vi lägger även upp alla eventuella fel och brister i en prio-ordning efter vad vi av erfarenhet, säkerhetsskäl och din budget tycker bör åtgärdas först och främst, hela vägen ner till de fel som anses mer som "nörderier" och som de flesta nog ser som oväsentliga skönhets-fel.

Philip Landgren
- 28 år Tyresö.
- 10 år i fordonsbranschen.
- Porsche specialist.
Av eget intresse specialiserat mig på elektriska fordon, elektronik, power electronics, batterisystem mm.